Oświetlenie drogi zgodne z wymaganiami normy ma za zadanie zapewnić właściwy poziom luminacji, czyli odpowiednią ilość światła odbitego. Innymi słowy – droga jest oświetlona zgodnie z normą gdy odpowiednia ilość światła się od niej odbija w wpada do oczu kierowcy.
To co widzimy jest zależne od sposobu, w jaki światło emitują oprawy oraz od nawierzchni drogi. Widać to wyraźnie na symulacjach komputerowych zrobionych dla ulicy z tą samą oprawą. Różnią się one nawierzchnią.
beton | asfalt | mokry asfalt |
Wyraźnie widać różnice w widzeniu obiektów na tej samej ulicy różniącej się tylko nawierzchnią. Symulacja ta ma na celu również potwierdzić oczywisty fakt – gdy jezdnia jest mokra widzimy gorzej. Wracając do statystyk – najwięcej wypadków na przejściach dla pieszych nocą jest jesienią po zmroku. Przyczyną może być wczesna godzina zachodu słońca oraz typowa jesienna słota.
Człowiek na drodze jest widoczny w ujemnym kontraście. Poniżej znajdują się symulacje bardzo dobrze oświetlonej drogi oprawami oświetlenia ulicznego wraz z sylwetkami pieszych na przejściu. Widać, że niezależnie od sposobu rozmieszczenia opraw – jednostronny lub dwustronny, kontrast ujemny zapewnia ograniczone możliwości postrzegania pieszych, przy bardzo dobrze oświetlonej jezdni.
Tezę ta potwierdzają codzienne obserwacje oraz przykładowe zdjęcie.
Naszym celem, jest osiągnięcie efektu, jak na zdjęciu poniżej – jest to ta sama osoba, tak samo ubrana.
Jak to osiągnąć – zobacz: Właściwe oświetlenie przejścia