Oświetlenie drogi zgodne z wymaganiami normy ma za zadanie zapewnić właściwy poziom luminacji, czyli odpowiednią ilość światła odbitego. Innymi słowy – droga jest oświetlona zgodnie z normą gdy odpowiednia ilość światła się od niej odbija w wpada do oczu kierowcy.
To co widzimy jest zależne od sposobu, w jaki światło emitują oprawy oraz od nawierzchni drogi. Widać to wyraźnie na symulacjach komputerowych zrobionych dla ulicy z tą samą oprawą. Różnią się one nawierzchnią.
![]() |
![]() |
![]() |
||
beton | asfalt | mokry asfalt |
Wyraźnie widać różnice w widzeniu obiektów na tej samej ulicy różniącej się tylko nawierzchnią. Symulacja ta ma na celu również potwierdzić oczywisty fakt – gdy jezdnia jest mokra widzimy gorzej. Wracając do statystyk – najwięcej wypadków na przejściach dla pieszych nocą jest jesienią po zmroku. Przyczyną może być wczesna godzina zachodu słońca oraz typowa jesienna słota.
Człowiek na drodze jest widoczny w ujemnym kontraście. Poniżej znajdują się symulacje bardzo dobrze oświetlonej drogi oprawami oświetlenia ulicznego wraz z sylwetkami pieszych na przejściu. Widać, że niezależnie od sposobu rozmieszczenia opraw – jednostronny lub dwustronny, kontrast ujemny zapewnia ograniczone możliwości postrzegania pieszych, przy bardzo dobrze oświetlonej jezdni.
![]() |
![]() |
Tezę ta potwierdzają codzienne obserwacje oraz przykładowe zdjęcie.
Naszym celem, jest osiągnięcie efektu, jak na zdjęciu poniżej – jest to ta sama osoba, tak samo ubrana.
Jak to osiągnąć – zobacz: Właściwe oświetlenie przejścia