Właściwie oświetlone przejście musi zapewnić dodatni kontrast oświetleniowy. Oznacza to, że sylwetka pieszego nawet ubrana w materiał słabo odbijający światło musi być trzy razy jaśniejsza niż tło. Musimy ocenić lub ustalić poziom jasności tła i tak dobrać oświetlenie aby wystarczająco doświetlić pieszych. Można proces projektowy zrealizować wyłącznie obliczeniami luminacji lub skorzystać z opublikowanej w Unii Europejskiej uproszczonej metody przedstawionej poniżej.
Pierwszym krokiem jest ocena jasności tła. Mając do czynienia z już istniejącą instalacją sprawdzamy w dokumentacji jaka klasa oświetlenia drogi Me została wybrana. Jeżeli projektujemy drogę wybieramy klasę oświetlenia Me kierując się wytycznymi z normy oświetlenia dróg. Z wybranej klasy Me znajdujemy poziom luminacji tła w tabeli:
Utrzymane wartości oświetlenia | Utrzymane średnie natężenie pionowe [lx] |
|||
Luminancja jezdni [cd/m2] |
Natężenie oświetlenia [lx] |
najniższe | najwyższe | |
obszar | cały obszar | |||
podstawowy | uzupełniający | |||
1,5<= L | 50<=Eśr | doświetlenie nie jest wymagane | ||
1,0<=L<1,5 | 30<=Eśr<50 | 75 | 50 | 200 |
0,75<=L<1,0 | 20<=Eśr<30 | 50 | 30 | 150 |
0,5<=L<0,75 | 10<=Eśr<20 | 30 | 20 | 100 |
L<0,5 | Eśr<10 | 15 | 10 | 50 |
Znajdujemy w ten sposób wiersz z wymaganiami natężenia oświetlenia w płaszczyźnie pionowej. Jest to zadanie zdecydowanie prostsze z punktu widzenia prowadzenia obliczeń i zapewniające wymagany efekt dodatniego kontrastu oświetlenia wertykalnego.
Ponieważ dokładne opisanie metody jest długie a i tak na pewno przydatne będą nasze konsultacje z projektantem, inwestorem – jeżeli chcą Państwo skorzystać z naszej pomocy, zapraszamy do kontaktu z nami.