Na początek trochę statystyki i cytatów z dwóch ostatnich raportów KG Policji na temat wypadków drogowych z lat 2013 i 2014.
„Duża liczba wypadków w miesiącach letnich spowodowana jest zwiększonym natężeniem ruchu związanym z okresem wakacyjnym. Zwiększona liczba wypadków w miesiącach jesiennych jest zjawiskiem obserwowanym od kilku lat. W okresie tym pogarszają się warunki atmosferyczne oraz warunki drogowe, wcześnie zapada zmrok. Dochodzi przede wszystkim do potrąceń pieszych, gdyż stają się oni gorzej widoczni. W miesiącach zimowych odnotowano znaczne zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar w związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi.”
Porównajmy liczby – raport za rok 2013 publikuje następujące dane:
- „VII. 1. Bezpieczeństwo osób pieszych
W 2013 roku odnotowano 9 489 wypadków z udziałem osób pieszych (26,5% ogółu), w których zginęło 1 147 osób (34,2% ogółu), a 9 004 odniosły obrażenia ciała (20,4% ogółu).
W większości poszkodowanymi byli sami piesi 1 140 zabitych i 8 802 ranne, którzy swoim zachowaniem często powodowali duże zagrożenie. W omawianym roku spowodowali oni 8,9% zdarzeń z ofiarami w ludziach.
W miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego odnotowano 6 664 wypadki, stanowi to 70,2% wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Śmierć poniosło 458 osób (40,1% ogółu zabitych pieszych), rannych zostało 6 726 osób (76,4% ogółu rannych pieszych). - Wypadki drogowe i ich skutki w miejscach ruchu pieszych
Wybrane miejsca ruchu pieszych | Wypadki | Zabici | Ranni |
Przejście dla pieszych | 3 400 | 232 | 3 411 |
Skrzyżowanie | 2 675 | 182 | 2 713 |
Chodnik, droga dla pieszych | 397 | 27 | 406 |
Pobocze | 114 | 14 | 120 |
Przystanek komunikacji publicznej | 78 | 3 | 76 |
Natomiast w raporcie za rok 2014 znajdujemy:
- „W miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego odnotowano 6 700 wypadków, stanowi to 73,6% wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Śmierć poniosły 522 osoby (46,8% ogółu zabitych pieszych), ranne zostały 6 682 osoby (79,6% ogółu rannych pieszych).”
- Wypadki drogowe i ich skutki w miejscach ruchu pieszych
Wybrane miejsca ruchu pieszych | Wypadki | Zabici | Ranni |
Przejście dla pieszych | 3 540 | 279 | 3 487 |
Skrzyżowanie | 2 596 | 197 | 2 584 |
Chodnik, droga dla pieszych | 382 | 21 | 436 |
Pobocze | 88 | 15 | 84 |
Przystanek komunikacji publicznej | 94 | 10 | 91 |
Podsumowanie umieszczone w raporcie za rok 2014 przedstawia się następująco:
„Liczba wypadków na przejściach dla pieszych malała od 2007 do 2010 roku, w 2011 roku liczba ta wzrosła o 105, a w 2012 w porównaniu z 2011 rokiem ponownie zmniejszyła się o 70, w 2013 roku wzrosła o 58 w porównaniu z 2012 rokiem. W 2014 roku liczba wypadków wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 140, co budzi niepokój, gdyż przejście dla pieszych w swej istocie gwarantować powinno tym uczestnikom ruchu bezpieczne przekroczenie jezdni. Jednakże w wielu przypadkach sami piesi wchodzą na przejście bezpośrednio przed pojazdem.
Udział procentowy wypadków w tych miejscach w stosunku do liczby wypadków z pieszymi systematycznie rósł z 29,8% w 2001 roku do 30,4% w roku 2005. W roku 2006 zmniejszył się do 27,4%, w 2007 i 2008 wyniósł 28,5%, w 2009 roku zanotowano wzrost do 29,4%, w 2010 r. minimalny spadek 29,3%. W 2011 r. nastąpił wzrost do 30,4%, w 2012 r. do 32,4%, w 2013 r. do 35,8%, a w 2014 r. do 38,9%.”
Wypadki drogowe na przejściach dla pieszych w latach 2005-2014
W latach 2005 – 2014 liczba pojazdów silnikowych wzrosła o ponad 50%, natomiast w ciągu ostatnich trzech lat ilość wypadków, osób rannych i zabitych ogółem spada. Widać, że działania przynoszą skutek, widać wpływ poprawy infrastruktury i innych działań.
Tendencja na przejściach dla pieszych jest odwrotna – ilość wypadków w ciągu ostatnich 3 lat rośnie. Oznacza to, że niewłaściwie oceniono zagrożenia oraz, że nie zostały przygotowane odpowiednie działania prewencyjne. Polska ma od lat jeden z najgorszych w Europie wskaźnik wypadków na przejściach dla pieszych. Razem z Rumunią, Litwą i Łotwą zaliczamy się grupy krajów o największym poziomie ryzyka dla pieszych.
Opierając się na naszej wiedzy praktycznej i doświadczeniach z innych krajów można tą statystykę poprawić. Na ile znacząco – to w głównej mierze zależy od czytelników tej strony i ich chęci zaangażowania się.